onsdag 22 oktober 2008

Choklad Cupcakes med marabou glasyr!!
















Är det några fler än oss som älskar CUPCAKES? Bara att se på dem gör att man blir lycklig. Många är som små konstverk...nästan så fina att man har svårt att sätta tänderna i den...men det brukar inte vara något problem i slutändan :-)
Här är ett recept som är rätt enkelt men gott!!!!
Vi lägger in några bilder på fantastiska skapelser, dessa har jag haft i min dator ett tag och vet inte dessvärre inte källan....

Ingredienser Smet
200g choklad (välj själv om du vill ha mörk eller ljus)
340 g smör
5 dl socker
8 ägg
3 dl mjöl
0,6 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
en nypa salt
Ganache
340 g marabou mjölkchoklad & 4dl grädde
Gör så här:
Smält ihop smör och choklad över vattenbad eller i mikro
Rör i socker. Låt svalna i 10 minuter.Vispa smör blandningen i 3 minuter (med en elvisp). Tillsätt ett ägg i taget och vispa i 30 sek innan nästa tillsätts.
Sikta i mjöl, kakao, bakpulver och en nypa salt och vispa bara tills allt blandats ihop.
Fyll formarna till 3/4 delar och grädda i ca 25 min (eller 12-15 min om det är mini cupcakes)
tills tandpetaren som du sticker i mitten utav cupcaken kommer ut torr.

Ganache: Värm grädden tills den nästan kokar. Lägg chokladen i en skål och häll över den varma grädden, rör om tills chokladen smält helt. Låt svalna i kylskåpet (viktigt). Vispa sedan upp ganachen till en mjuk men ändå fast konsistens (vispa ej för mycket annars blir det grynigt). Spritsa eller bre över ganachen på cupcaken.









5 kommentarer:

Anna sa...

Åh gudars så gott det ser ut! Och vackert dessutom! Riktiga konstverk! Tack för receptet, det ska prövas:)

Vad kul att er mamma har haft mina barn på dagis! Vem är er mamma? Eva?

Jasså, det syns att jag har pysslat i butiken! Kul att ni ser det!Det är ju så himla roligt och jag måste ha ngt att göra hela tiden:)

Nä nu måste jag packa lite till! I morgon bitti bär det av till Side i Turkiet:)

Ha det så bra!

Kram
:)Anna

Nettan sa...

Å tack för receptet, ska genast provbakas! Har varit på marknad och köpt en massa fina "dekorations" grejor!
Läckra bilder!
Kram Nettan

Anna sa...

Underbara, vi hade ljuvliga cupcakes på vårt bröllop i somras, bilder finns i min blogg. Kramar Anna. P.S tackar för besöket i min blogg och gulliga kommentarer.

Anonym sa...

Vilken fin och inspirerande blogg ni har! Tack för mysigt lördags läsande! Trevlig helg!

Anonym sa...

hej!

Tänkte tipsa om ett forum för oss som gillar att baka. www.bakforum.webbland.se
det är ganska nystartat så vi har inte så många medlemmar ännu men förhoppningsvis blir vi.
Bli gärna medlem och dela med dig av dina goda recept och ta del av andras.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...